ХАРЧУВАННЯ В ШКОЛІ
Кухня - це мова, за допомогою якої можна виразити гармонію, щастя, красу, поезію, складність, магію, гумор, провокацію, культуру.
Колектив спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови №85 міста Києва, впроваджуючи сучасні європейські підходи до організації освітнього процесу, надає перевагу не тільки якості освітніх послуг, а й іншим сферам шкільного життя, у тому числі й харчуванню. Адже саме харчування учнів відіграє серйозну роль в питанні повноцінного розвитку і зростання. Воно не тільки сприяє загальному зміцненню організму, але також може впливати на їхню працездатність і успішність.
З 1 вересня 2021 року в СШ № 85 впроваджено лінію «мультипрофільного харчування», яке здійснюється за принципом «шведського столу». Це дає можливість дітям спробувати різні страви або обрати з кількох запропонованих страву на особистий смак. Дитина вчиться робити свій вибір, поступово у дітей формується культура харчування, дисциплінованість.
Очікуванням від мультипрофільного харчування є сприяння здоровому вибору, успіхи в навчанні, прихильність до здорового харчування, задоволення від споживання смачної і корисної їжі.
Велику допомогу в організації харчування у школі надають працівники КП «Шкільне харчування».
На хвилюючі запитання щодо мультипрофільного харчування відповідають учасники освітнього процесу.
Кожен заклад освіти має свої особливості: приміщення, режим навчання, кількість учнів, кадри тощо.
Окрім Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року №305, слід також орієнтуватися на Порядок надання послуг із харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 2 лютого 2021 року № 116.
ПРО ОРГАНІЗАЦІЮ ХАРЧУВАННЯ
Інтерв'ю з шеф-кухарем їдальні Людмилою Дячковою
-
Що входить до мультипрофільного меню?
-
До меню обов’язково входять декілька видів овочів, фруктів, м’ясні та рибні вироби, кілька видів напоїв, хлібобулочні вироби, млинці, запіканки, йогурт і кілька видів гарнірів.
-
Як складається орієнтовне меню?
-
Взагалі,орієнтовне меню є спільним для всіх шкіл. Зараз однією з цілей є впровадження мультипрофільного харчування, тобто страви на вибір.
-
Як здійснюється закупівля продуктів ?
-
Для здійснення закупівель маса харчових продуктів, що використовуються для приготування страв, розраховується у брутто згідно з технологічною документацією на страви та вироби.
-
З чого складається щоденний раціон для учнів?
-
При складанні щоденного раціону особлива увага приділяється активній профілактиці вітамінної недостатності, зменшенню надходження простих вуглеводів, збільшенню частки складних вуглеводів, збільшенню вживання продуктів, що містять повноцінні білки і малу кількість жирів. Це дозволяє урізноманітнити раціон дітей, щоб їхнє харчування було збалансоване, та забезпечити їм не лише корисну, а й смачну їжу. Також, такий принцип подачі їжі виховує культуру харчування у дітей. Мультипрофільне харчування дуже подобається нашим діткам!!!
-
Як спрогнозувати кількість порцій ?
-
Спрогнозувати, хто скільки з’їсть і що саме, дуже важко. Потрібно знати, які замовити продукти. А вони мають обмежений термін зберігання. Довезти їх щоденно до кожної школи практично нереально. Часто постачальники неохоче йдуть на процедуру закупівель. Чим менший обсяг продукції потрібно завезти, тим більші затрати постачальника. Процедура закупівель продуктів недосконала. Вона не захищає інтереси замовника.
-
Які труднощі виникають при приготуванні нових страв?
-
Ще одним невирішеним питанням залишається розроблення технологічних карток нових страв. Це покрокова інструкція, як готується та чи інша страва. Їх розробляють технологи, які повинні бути в штаті органів управління освітою.
На питання
«Які ви бачите«+» та «-» мультипрофільного харчування?» відповідають вчителі, учні, батьки
2023/2024
Панасюк Ігор,
учень 7 класу
"Після зміни харчування мені дуже подобається у наші їдальні. Дуже смачні страви. Особливо мені подобаються котлети та чікен-нагітси (куряче м'ясо у паніровці). Самий великий "плюс" у їдальні, на мою думку, що не потрібно брати комплексний обід. Можна купити тільки те, що тобі подобається. І ціни досить прийнятні."
2023-2024
Загородська Марія,
учениця 7 класу
"У нас у 85 школі харчування змінилося в кращій бік. Годують смачно та не дорого. Вибір основних страв та салатів досить різноманітний. Та було б краще, якщо б було більше напоїв. Іноді бувають черги, та вони швидко минають. Я харчуюсь у шкільній їдальні щодня та у цілому задоволена ."
2023-2024
Гаврилюк Сергій,
учень 7 класу
"В їдальні готують дуже смачно. Я можу обрати страву, яка мені подобається. Особисто моє побажання, щоб в раціоні з’явилась солодка випічка та фруктові соки."
Директор школи
Тетяна Миколаївна Федунова
- Яким стравам надають перевагу учні?
- Моніторинг, проведений серед учнів, показав , що найпопулярнішою є випічка - 80%, на другому місці свіжі овочі та фрукти – 53%, на третьому місці страви з м’яса та м’ясних продуктів– 38%, перевагу молоку і молочним продуктам надають 27% дітей, а рибі та рибним продуктам лише 24% учнів. Гарячому харчуванню в школі надають перевагу 74% опитаних
Козлова О.І., вчитель курсу
«Основи здоров’я»
"Переваги мультипрофільного харчування очевидні. В щоденному шкільному раціоні учнів обов’язково є злакові, овочі, фрукти та ягоди, молочні продукти тощо. Діти можуть обрати свої улюблені страви. Разом з тим, площа приміщення їдальні замала для комфортного харчування великої кількості учнів і учителів. Складений графік харчування учнів молодшої школи забезпечує порядок в організації харчування, але він іноді займає частину освітнього процесу, учні вимушені харчуватися за рахунок уроку, що знижує якість знань. Через велике завантаження вчителі можуть харчуватися тільки в певний час, що не завжди співпадає з їхнім особистим розкладом і тому вони позбавлені можливості отримати обід."
Тетяна Григорівна Бойко,
вчителька початкових класів
"Харчування стало різноманітним, смачним, корисним і збалансованим. Дитина отримала можливість зробити свій вибір страви самостійно.Тож, учні можуть їсти те, що вони більше люблять та хочуть.
До меню обов’язково входять декілька видів овочів, фруктів, м’ясні та рибні вироби, кілька видів напоїв, хлібобулочні вироби, млинці, запіканки, йогурт і кілька видів гарнірів.Такий принцип подачі їжі виховує культуру харчування у дітей."
"Переваги мультипрофільного харчування у тому, що стало можливим обирати сніданок з кількох видів салату, гарніру, м’яса, десертів.
Для дітей «плюс» і в тому, що вони вчаться робити свій вибір і те, що в них поступово формується культура харчування. Також «плюсом» є наявність комплексного обіду, але «мінус» в тому, що на вибір лише один комплексний обід, тобто, немає вибору. Як на мій погляд, можна було б запропонувати вибір, як, наприклад, вказано на сайті МОН:
«Мінус » у відсутності просторої обідньої зали та брак часу. Також, не можливо проконтролювати свою дитину: хтось бере повну порцію із того, що пропонують, а хтось так і залишається голодним із-за своєї сором’язливості, бо не може попросити ту чи іншу страву і на виході бере лише один сік або компот. Дітям потрібен час для здійснення вибору, не всі швидко орієнтуються та організуються."
Анна Сазонова,
мати учня 7 класу
Вікторія Гаврилюк,
мати учня 6 класу
"Харчуванням у шкільній їдальні задоволена. Їжа смачна та поживна. В раціоні є м’ясні блюда, різноманітні гарніри, фрукти та овочі. Дякую всім, хто причетний до організації мультипрофільного харчування у нашій школі."
Зініна Єлизавета,
учениця 7 класу
"Зараз у нас в їдальні корисна та смачна їжа. Можна скуштувати суп, кашу, закуски, десерти та перекуси із вмістом овочів, фруктів та ягід, яєць, риби і м’яса,молочних продуктів. Найбільше мені подобаються відбивні. Кожного дня нам дають різні страви. Я люблю їсти найбільше ячмінну кашу і яблука."
Мамушева Дарія,
учениця 7 класу
"У вересні в нашій школі ввели нове харчування. Мені і моїм однокласникам дуже подобається «шведський стіл». Ми можемо обрати те, що до смаку. Всі можуть не просто їсти, а їсти із задоволенням."
Харчування дітей здійснюється відповідно до статті 56 Закону України «Про освіту», постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/305-2021-%D0%BF#Text, вимог Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти від 25 вересня 2020 року № 2205 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0932-22#Text Відповідно рішення Київської міської ради від 24 листопада 2022 року № 5669/5710 «Про забезпечення харчуванням учнів з числа дітей з інвалідністю, які здобувають освіту в комунальних закладах загальної середньої освіти територіальної громади міста Києва» та розпорядження Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації від 19 грудня 2022 року № 375 «Про організацію у 2022-2023 навчальному році безкоштовного харчування для учнів закладів загальної середньої освіти Голосіївського району міста Києва, заснованих на комунальній власності територіальної громади міста Києва https://golos.kyivcity.gov.ua/files/2022/12/26/375.pdf, затверджено перелік категорій дітей, які забезпечуються гарячим харчуванням з одноразовим режимом за рахунок коштів бюджету міста Києва: •дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування; •дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в спеціальних та інклюзивних класах; •учнів з числа дітей з інвалідністю; •дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям»; •учнів з числа дітей із сімей киян учасників антитерористичної операції; •дітей з сімей киян, які загинули або померли внаслідок поранень, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних під час участі в Революції Гідності; •дітей із сімей з числа осіб, яким видано посвідчення бійця-добровольця, який брав участь у захисті територіальної цілісності та державного суверенітету на сході України; •дітей із сімей загиблих (померлих) учасників антитерористичної операції; •учнів із числа дітей киян – Героїв Небесної Сотні; •дітей із числа внутрішньо переміщених осіб чи дітей, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів; •дітей з числа осіб, визначених у статті 10 та 10-1 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту. Усі інші учні харчуються за власні кошти. Харчування дітей, які не підлягають безоплатному харчуванню у закладах загальної середньої освіти, здійснюється за готівку та безготівковий спосіб.